Gyermekközpontú pedagógiai rendszer.
Feladata megőrizni a gyermekkor nyugalmát, derűjét, ugyanakkor biztosítani kell nekik a lehetőséget azon képességek elsajátítására melyek szükségesek a világban való sikeres boldoguláshoz.
Ez a fajta elgondolás egy olyan fajta szabadságot szeretne nyújtani a gyermek számára, amely választásokat, döntéshozatalt enged. Teret ad a kreativitásnak és az önállóságnak.
A pedagógus a gyerek felől haladjon a probléma megoldásához, ne pedig fordítva! Fontos, hogy elfogadják a gyermeket, s a pillanatnyi fejlettségi szintjének megfelelő tevékenységeket biztosítsanak számára, s engedjék a saját tempójában való fejlődést.
A számtalan tapasztalatszerzési lehetőség, a sokféle tevékenység szervezése teszi lehetővé, hogy minden kisgyerek a saját érdeklődésnek, fejlettségi szintjének megfelelően ismerkedjen az őt körülvevő világgal. Az egyéni különbségeket értékként kezeljük és megőrizzük!
A Lépésről-lépésre óvodákban tevékenységközpontokkal találkozhatunk, egymástól elválasztva. Művészeti központ, irodalmi-, zenei központ, manipulációs központ, természeti és tudományos központ. Szabad polcokon, a gyerekek szemmagasságában találhatóak az eszközök, játékok. Bármikor, bármi elvehető és átrendezhető a nyitott polcokról. Korlátot csak a rendrakás és a testi épséget védő szabályok jelentenek.
Az óvodapedagógus segítője, együttműködő társa, megfigyelője és támogatója a gyerekeknek. Az egyéni bánásmód tervezhetősége érdekében megfigyeléseit lejegyzi és személyre szóló fejlesztési tervet készít. A differenciálás megvalósítása érdekében vannak kötelező, kötelezően választható és választható tevékenységet. Kötelező tevékenységei csak az iskolakötelessé váló gyerekeknek van, de ők is választhatnak abban, hogy mikor, mennyi időt szeretnének tölteni a feladattal. Sőt, az is választható, hogy az adott témát melyik tevékenységközpontban szeretnék megismerni.
A program lényeges eleme a segítő szülői hálózat működése.
Ez egy nyitott óvodai program! Azaz bárki bejöhet a csoportb, hogy segítse az óvónőt és a gyereket. A segítő szülő éppúgy együtt játszik a gyerekekkel, és a közösségről tett megfigyelései értékes építőkövei a csoportéletnek.
Olvasd el cikkünket a Waldorf pedagógiáról is! http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-waldorf-pedagogia.html
Forrás: Dasimedia