A nagy hatású Montessori pedagógiai-pszichológiai iskola megalkotója Maria Montessori (1870 -1952) olasz orvos, pedagógus és pszichológus.
Módszert dolgozott ki értelmi fogyatékos gyermekek nevelésére, melyet fiziológiai, pszichológiai kutatásaira alapozott, melyet később egészséges gyermekekre is alkalmazott.
A módszer alapelvei
Montessori úgy gondolta, hogy akkor cselekszünk a leghelyesebben a gyereknevelés kérdését illetően, ha hagyjuk önállóan cselekedni őket. A felnőttek „túlvédő” gondoskodása megakadályozza a gyerekek egészséges fejlődését.
Tekintettel kell lennünk a gyermekek szükségleteire, és biztosítanunk kell a szellemi fejlődésüket. Arra kell törekednünk, hogy mindent, amire képes önállóan végezhesse el!
A két alapelve tehát a gyermeki aktivitás és a szabadság.
Az aktivitás elve azt jelenti, hogy a gyermek maga fejlessze érzékszerveit, alkossa, saját képzeleteit a világról építse gondolatvilágát. S a nevelők ne erőszakolják rá saját elképzeléseiket, gondolkodásmódjukat. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy hagyjuk teljesen magára a gyermeket! A felnőtt legyen a cselekedetek megindítója és irányítója, de a cselekvő maga a gyermek!
A szabadság elve azt jelenti, hogy minden gyermeki tevékenység megengedett, ami nem sérti a többi gyermek önálló tevékenységét. Tilos az agresszív viselkedés. A szabadság határa a közérdek.
Hogy a gyermek aktivitása létrejöjjön, hozzá méretezett berendezési tárgyakkal és a tevékenységét befolyásoló eszközökkel kell körülvennünk.
A fejlesztés eszközei
Értelmetlen dolog szabadságot adni a munkaalkalom megteremtése nélkül. A Montessori óvodákban érzékszervi fejlesztő eszközöket használnak, melyek egymásra épülő fejlődési kört alkotnak.
Külön-külön fejlesztik a gyerekek érzékszerveit (látás, hallás, tapintás, alak- és színérzet) érzékelését, észlelését, az őket körülvevő anyagi világ alapvető tulajdonságait és egyúttal fejlesztik manuális tevékenységük színvonalát és gondolkodásmódjukat.
Jellegzetes eszközük a „kilenc tábla”, mely a kézügyességet, színérzéket, hallást, forma- és alakérzékelést fejleszti.
A Montessori koncepció további foglalkoztatási formája a gyermekek ritmikus mozgása, a csendkúra, az írás-olvasás-számolás előkészítése gazdag eszközhasználattal.
Olvass további pedagógiai módszertanokról!
http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-waldorf-pedagogia.html
http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-lepesrol-lepesre-program.html
Forrás: Dasimedia