Módszerek, amivel növelhetjük a gyermekünk IQ *-ját, azaz a képzelet hányadosát!
Tégy úgy, mintha nem csak játék lenne!
A legjobb módszerek, amivel segítheted a gyermeked, hogy egy kreatív gondolkodó emberré váljon!
Miért olyan fontos a kreativitás?
Biztosan nálatok is előfordult már, hogy kísérletezik a gyerek. Néha az ételből. Bármit összekever bármivel, s persze meg is kóstolja. Nálunk az italkészítés a sláger, mindent bele alapon. Én nem vagyok olyan bátor, hogy megkóstoljam.
De a szakértők szerint ez jó dolog, hiszen azzal, hogy így játszik nem rendetlenkedik, hanem kísérletezik, s ez fejleszti a kreatív készségeket, amiket majd jól hasznosít az iskolában majd később az életben és a munkában is.
Egy új kutatás azt mutatja, hogy a gyermek „képzelet hányadosa” (más néven "a másik IQ") nagyobb szerepet játszik a majdani sikereiben, mint a hagyományos alkalmassági mérce, az intelligencia hányados. Ha azt szeretnéd, hogy gyermeked egy eredeti gondolkodó legyen, értesd meg vele, hogy nincs minden helyzetre helyes válasz az életben!
De ez egy nagy feladat a szülők számára. Hiszen az iskolák egészen másra nevelik a gyerekeinket, erősen „teszt-vezérelt” az oktatás. A fejlesztő játékok is sokszor olyanok, hogy a helyes válasz esetén csilingel, meg mindenféle remek dolgot csinál, de egyáltalán nem fejleszti a szabad gondolkodást, a kreativitást.
Kockák
Az építőkocka a tökéletes kreatív tanulási játékok, mivel lehetővé teszi, hogy a gyerekek építsenek belőle, s szárnyalhasson a fantáziájuk.
Egy nemrégiben elkészült tanulmány szerint (University of Washington Seattle) a kutatók a kisgyermekes családoknak egy halom fa építőkockát adtak, és javaslatokat, hogyan játsszanak, például válogassák ki ezeket szín vagy méret szerint. Fél évvel később azok a gyerekek, akik rendszeresen játszottak az építőkockákkal, 15 %-al jobban teljesítettek a nyelvi fejlődési teszten.
De az építőkocka csak az egyik módja annak, hogy felszabadítsd a gyermeked képzeletét. Légy te is kreatív! S találj neki megfelelő „játékokat”!
Legyél kalandosabb
1./ Állítsd le a menetrendet!
Ez így eléggé viccesen hangzik, a lényeg az, hogy egy kicsit rugaszkodjatok el a napirendtől. Minden nap legyen minimum 45 perc, amit a gyerekek strukturálatlan játékkal tölthetnek! Még akkor is, ha ez egyben azt jelenti, hogy az egyéb tevékenységre szánt idő lecsökken. Nem kell hozzá semmi, csak a fantáziájuk, s hogy békén hagyjuk őket! Hadd találjanak ki valami játékot magunknak!
2./ Legyen kalandos a család!
Hetente 1x valami olyan ételt tegyél a családi asztalra, amit előtte még sosem.
Menjetek máshová játszani, ne a megszokott játszótérre.
Ha valahová mentek, akkor másik útvonalon gyertek haza.
Ha te is kíváncsi és lelkes vagy, akkor ez ráragad a gyerekekre is!
3./ Csinálj új dolgokat a régi használati tárgyakból!
Régi zokniból báb, WC papír gurigából szörny, szárazbabból csörgő, tejes dobozból erőd, kartondobozból autópálya, s még órákig sorolhatnám. Ha te ilyesmiket csinálsz, akkor hamarosan a gyermeked is rájön, hogy a kreativitás rengeteg lehetőséget rejt magában.
A mi nagy kedvencünk a hónapokkal ezelőtt közösen varrt zokni kígyó.
4./ Ki házból!
Mezítlábas séta különféle felületeken, mindegyik más érzés. Kérdezd meg, milyen érzés a homokban, a füvön, a meleg aszfalton. De persze mehettek kincsvadászatra is. Nem kell messzire menni, hiszen a kis felfedezők bárhol meglelik az érdekes kavicsokat, leveleket, bogarakat. Vihettek dobozt is, hogy a zsákmányt begyűjtsétek.
Azt hiszem nálunk az egyik lányom már túllépte a kreativitásnak e határait. Engem lényegében az őrületbe kerget azzal, hogy bárhová megyünk, egy halom különféle kővel érkezünk haza, melyeket utána jól megtisztogat és nagyítóval vizsgálgat.
5./ Rejts el az elektronikus kütyüket, húzd ki a tévét, rakd el a „komolyabb” játékokat!
Csak az alap játékok maradhatnak! Például egy baba, amit megfürdethet. De ennél jobb lehetőségek is vannak! Keressetek egy nagy kartondobozt, vágjatok rá ablakokat, s máris kész a ház, amiben játszhattok. Vagy zenéljetek edényeken!
Kezdd el a kulturális nevelést
1./ Színészkedjetek!
Vegyél fel a műanyag tiarát, vagy egy kalapot. Változtasd meg a hangodat és a viselkedésedet. Jó kis móka lesz, s a gyermeked pedig ösztönzi, hogy ő is kipróbáljon más személyiségeket.
2./ Hagyd játszani a többi gyerekkel!
Kb. 2 és fél éves korára a gyermek készen áll, hogy játsszon a többi gyerekkel, nem csak velük együtt. Ne tervezd meg a tevékenységét, s ne zavard meg a játékát, csak ha ez valóban szükséges (például amikor az egyik gyermek, hogy túl durva).
3./ Mutasd meg a művészeteket neki!
Vidd el múzeumba, s ez majd motiválja, hogy saját remekműveket alkosson. Vidd el hangversenyre, koncertre, a zene lehet a gyermeked számára a kreatív önkifejezés egyik módja.
4./ Mesélj neki!
Töltsd meg élettel meséidet, különböző hangokon add elő a mesét. Találjatok ki új befejezést a mesének. Ez inspirálja a gyermeked képzelő erejét
Taníts neki érzelmi rugalmasságot! A humor segítségével mutasd meg neki, hogy másként is lehet nézni a dolgokat.
5./ Menjetek játszani kültéri parkokba, s vigyetek magatokkal egyszerű játékokat!
Egy csomag színes kréta, szappanbuborék fújó, homokozó játékok. Mind jó szórakozást ígérnek.
6./ Neveld a kis művészt!
Legyen olyan terület, ahol a gyermek rajzolhat, festhet, vagy akár faraghat, amikor csak akar.
Remek Oktató játékok
Szeretné, hogy a gyermek, hogy a legtöbbet hozza ki a játékidőből?
Egyszerre csak pár játékot tarts elől, a többit rakd el, s időről időre vegyél elő belőlük, s a régiekből pakolj el. A gyerekeket túlterheli a túl sok választási lehetőség.
Kerüld az elemmel működő játékokat! Ehelyett olyan dolgokat vegyél neki, amik a „közvetlen játékot” teszik számára lehetővé.
- Építőkockák. Megalapozza a matematika, a tudományok, és a térbeli képességek fejlődését.
- Kis hangszerek. Próbáljátok ki a dobot, a xilofont, harangokat, és a csörgőket. Vigyázz az olyan játékokkal, amik gombnyomásra hallatják a dallamokat - a gyermek legyen az, ami a „zajt” okozza!
- Jelmezek. Tarts egy dobozban jelmezeket, régi ruhákat és különféle kellékeket, így a gyerekek kipróbálhatják, hogy milyen különféle szerepekbe bújni.
- Gyurma. Hozzunk létre egy munkaterületet, ahol szabadon formálhatja az agyagot.
- Művészeti kellékek. Ceruzák, festékek, papírok. Teríts le egy nagy újságpapírt a földre, s hagyd, hogy szabadon alkosson.
- Szerszámkészlet.
- Nagyító. Hogy mindent megvizsgálhasson.
- Műanyag pohár a fürdőkádba. Különböző méretű poharakat adj neki, hogy amikor a gyermek öntögeti a vizet, megtanulja a koncepció több és kevesebb között.
Játékidő: Tedd! / Ne tedd!
- Engedd, hogy ő válasszon játékot! Gyerekek akkor tanulnak a legjobban, amikor izgatottak, hogy mit játszunk!
- NE akard átirányítani! Lehet, hogy úgy néz ki a gyereked, mintha unatkozna, hiszen homok sütiket csinál már legalább fél órája. De ha megpróbálod rávenni, hogy valami mást csináljon, akkor megszakítod a fantáziavilágát.
- Engedd a gyereknek, hogy hibákat kövessen el! Amennyiben az első erőfeszítés nem sikerül, ne avatkozz közbe.
- NE dicsérd túl! Amikor a gyermek megmutatja a rajzát, dicsérd meg, de ne áradozzál róla, hogy milyen csodálatos!
- Tegyél fel kérdéseket! Nyílt végű kérdéseket tegyél fel neki ("Hú, ez érdekesen néz ki -, mit csinálsz?") Ez arra ösztönzi a gyermeket, hogy írja le, mit csinál részletesen.
- NE címkézd munkáját! Ha azt mondod neki, hogy "Szép oroszlán", de közben ő egy vízilovat rajzolt, akkor azt az üzenetet küldöd felé, hogy ő nem is ügyes, és ezzel megakadályozod, hogy legközelebb megmutassa neked a jövőbeli munkáit.
Forrás: www.parents.com