Óvodák és módszertanok 4. - Nemzetiségi óvodák

Rezsóanyu

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A nemzetiségi óvodák küldetése a kétnyelvű nevelés, az adott kisebbségi környezettel és a család szoros együttműködésével.

Cél a személyiségfejlesztés és a nyelvi fejlesztés, a hagyományok ápolása.

A 3-7 éves gyermekek együtt nevelése pozitív hatású a személyiségfejlődésre és a nyelvi fejlesztésre is. A fejlesztés játékokban, spontán helyzetekben és irányított tevékenységekben nyilvánul meg.

 

Természetes légkörben valósul meg a szabad játék és a közös tevékenység. Az óvodapedagógus biztosítja a nyelvi fejlesztés feltételeit. Nem tanít a szó legszorosabban vett értelmében, hanem felkelti a gyerekek figyelmét, s megmutatja a másik nyelven is a „dolgokat”. A nyelvi fejlesztés tartalmát rugalmasan kezeli, a gyerekek életkori és egyéb sajátosságait, fejlettségi szintjeit figyelembe véve.

hirdetes

 

Az óvónő utánzása mellett nagy szerep jut a nagyobb gyerekek hatásának.

 

A két nyelvet jól elkülönítve alkalmazzák, hiszen nem cél a nyelvtanulás tudatosítása.

 

Mint minden óvodai nevelésben, itt is nagy szerep jut a megfigyelésnek és a zenei hangzásoknak és a játéknak.

Minden – gyermekeket érdeklő témához – komplex módon történik a szókincs feldolgozása. Folyamatosan ismételnek, és új dolgokat fedeznek fel.

A pedagógus a kétnyelvűséget alapozza, s az év elejétől a vége felé haladva egyre nagyobb szerep jut a másik nyelvnek.

 

A nemzetiségi óvoda pedagógus elsősorban óvodapedagógus, s csak másodsorban nyelvet tanító, nyelvi példát mutató tanár.

Természetesen a mondatoknak tökéletes nyelvtani megformáltsággal kell elhangozniuk.

A gyerekek a szavakat és kifejezéseket csakis a magyar nyelvű előkészítés, tapasztalatszerzés után hallják az adott nyelven!

 

Ez nagyon fontos, mert a kisgyermek bármilyen nyelvi közegből érkezik, csak akkor lesz képes bekapcsolódni a nyelvi fejlesztés folyamatába, ha nagyfokú érzelmi biztonság veszi körül. A megszokott és megkedvelt légkör biztonságérzetet ad számára, ami aktívvá és kíváncsivá teszi, ami utánzásra készteti, így követi a kétnyelvű modellt.

 

Ezekben az óvodákban nemcsak a nyelv „tanulása”, hanem a nemzetiségi hagyományok ápolása is nagy szerepet kap.

 

Olvass további óvodapedagógiai módszertanokról! 

http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-waldorf-pedagogia.html

http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-lepesrol-lepesre-program.html

http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-montessori-pedagogia.html

 

 

 

Forrás: Dasimedia


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

További cikkek ebben a témában
hirdetes
gyereknevelés nevelés óvoda

Szótár

Mumpsz

A mumpsz egy fertőző vírusos betegség, ami elsősorban a nyálmirigyeket támadja meg. A... Tovább

Eladó panorámás ingatlan

A jó panoráma nagyban befolyásolja egy lakás értékét, és valljuk be, a legtöbben nem is... Tovább

Tovább a lexikonra