A nemzetiségi óvodák küldetése a kétnyelvű nevelés, az adott kisebbségi környezettel és a család szoros együttműködésével.
Cél a személyiségfejlesztés és a nyelvi fejlesztés, a hagyományok ápolása.
A 3-7 éves gyermekek együtt nevelése pozitív hatású a személyiségfejlődésre és a nyelvi fejlesztésre is. A fejlesztés játékokban, spontán helyzetekben és irányított tevékenységekben nyilvánul meg.
Természetes légkörben valósul meg a szabad játék és a közös tevékenység. Az óvodapedagógus biztosítja a nyelvi fejlesztés feltételeit. Nem tanít a szó legszorosabban vett értelmében, hanem felkelti a gyerekek figyelmét, s megmutatja a másik nyelven is a „dolgokat”. A nyelvi fejlesztés tartalmát rugalmasan kezeli, a gyerekek életkori és egyéb sajátosságait, fejlettségi szintjeit figyelembe véve.
Az óvónő utánzása mellett nagy szerep jut a nagyobb gyerekek hatásának.
A két nyelvet jól elkülönítve alkalmazzák, hiszen nem cél a nyelvtanulás tudatosítása.
Mint minden óvodai nevelésben, itt is nagy szerep jut a megfigyelésnek és a zenei hangzásoknak és a játéknak.
Minden – gyermekeket érdeklő témához – komplex módon történik a szókincs feldolgozása. Folyamatosan ismételnek, és új dolgokat fedeznek fel.
A pedagógus a kétnyelvűséget alapozza, s az év elejétől a vége felé haladva egyre nagyobb szerep jut a másik nyelvnek.
A nemzetiségi óvoda pedagógus elsősorban óvodapedagógus, s csak másodsorban nyelvet tanító, nyelvi példát mutató tanár.
Természetesen a mondatoknak tökéletes nyelvtani megformáltsággal kell elhangozniuk.
A gyerekek a szavakat és kifejezéseket csakis a magyar nyelvű előkészítés, tapasztalatszerzés után hallják az adott nyelven!
Ez nagyon fontos, mert a kisgyermek bármilyen nyelvi közegből érkezik, csak akkor lesz képes bekapcsolódni a nyelvi fejlesztés folyamatába, ha nagyfokú érzelmi biztonság veszi körül. A megszokott és megkedvelt légkör biztonságérzetet ad számára, ami aktívvá és kíváncsivá teszi, ami utánzásra készteti, így követi a kétnyelvű modellt.
Ezekben az óvodákban nemcsak a nyelv „tanulása”, hanem a nemzetiségi hagyományok ápolása is nagy szerepet kap.
Olvass további óvodapedagógiai módszertanokról!
http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-waldorf-pedagogia.html
http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-lepesrol-lepesre-program.html
http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-montessori-pedagogia.html
Forrás: Dasimedia