Óvódák és módszertanok 3. - Montessori pedagógia

Rezsóanyu

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A nagy hatású Montessori pedagógiai-pszichológiai iskola megalkotója Maria Montessori (1870 -1952) olasz orvos, pedagógus és pszichológus.

Módszert dolgozott ki értelmi fogyatékos gyermekek nevelésére, melyet fiziológiai, pszichológiai kutatásaira alapozott, melyet később egészséges gyermekekre is alkalmazott.

 

A módszer alapelvei

Montessori úgy gondolta, hogy akkor cselekszünk a leghelyesebben a gyereknevelés kérdését illetően, ha hagyjuk önállóan cselekedni őket.  A felnőttek „túlvédő” gondoskodása megakadályozza a gyerekek egészséges fejlődését.

Tekintettel kell lennünk a gyermekek szükségleteire, és biztosítanunk kell a szellemi fejlődésüket. Arra kell törekednünk, hogy mindent, amire képes önállóan végezhesse el!

hirdetes

 

A két alapelve tehát a gyermeki aktivitás és a szabadság.

 

Az aktivitás elve azt jelenti, hogy a gyermek maga fejlessze érzékszerveit, alkossa, saját képzeleteit a világról építse gondolatvilágát.  S a nevelők ne erőszakolják rá saját elképzeléseiket, gondolkodásmódjukat.  Ez természetesen nem azt jelenti, hogy hagyjuk teljesen magára a gyermeket! A felnőtt legyen a cselekedetek megindítója és irányítója, de a cselekvő maga a gyermek!

A szabadság elve azt jelenti, hogy minden gyermeki tevékenység megengedett, ami nem sérti a többi gyermek önálló tevékenységét. Tilos az agresszív viselkedés. A szabadság határa a közérdek.

 

Hogy a gyermek aktivitása létrejöjjön, hozzá méretezett berendezési tárgyakkal és a tevékenységét befolyásoló eszközökkel kell körülvennünk.

 

A fejlesztés eszközei

Értelmetlen dolog szabadságot adni a munkaalkalom megteremtése nélkül.  A Montessori óvodákban érzékszervi fejlesztő eszközöket használnak, melyek egymásra épülő fejlődési kört alkotnak.

Külön-külön fejlesztik a gyerekek érzékszerveit (látás, hallás, tapintás, alak- és színérzet) érzékelését, észlelését, az őket körülvevő anyagi világ alapvető tulajdonságait és egyúttal fejlesztik manuális tevékenységük színvonalát és gondolkodásmódjukat.

 

Jellegzetes eszközük a „kilenc tábla”, mely a kézügyességet, színérzéket, hallást, forma- és alakérzékelést fejleszti.

A Montessori koncepció további foglalkoztatási formája a gyermekek ritmikus mozgása, a csendkúra, az írás-olvasás-számolás előkészítése gazdag eszközhasználattal.

 

Olvass további pedagógiai módszertanokról!

http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-waldorf-pedagogia.html

http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-lepesrol-lepesre-program.html

 

 

Forrás: Dasimedia


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

További cikkek ebben a témában
hirdetes
fejlesztő gyerek gyerekek gyereknevelés nevelés óvoda

Szótár

Alkalmi ruha

Az alkalmi ruha egy különlegesebb ruhadarab, mint a hétköznapi öltözék. A tökéletes alkalmi... Tovább

Lakástakarítás Budapest

Minél nagyobb a család, annál gyakrabban kell a lakást takarítani. A... Tovább

Tovább a lexikonra