A Waldorf módszerrel működő oktatási intézményeket a belsőséges családi légkör, az állandóság, az ismétlődés és a sok együtt töltött idő jellemzi.
A Waldorf -pedagógiai lényege, hogy a gyermekek életkori sajátosságai határozzák meg a tanítási módszert és a tananyagot. Célja, hogy a gyermekeket koruknak megfelelő, testi és szellemi fejlődésüket elősegítve oktassa.
A gyereknevelést antropozófiai (Olyan tanításrendszer, amely szerint azon túl, amit a mai tudomány létezőként elismer, sok egyéb fizikai érzékszervekkel és eszközökkel nem érzékelhető dolog, folyamat is valóságosan létezik, sőt érzékfeletti módon megfigyelhető) szempontból közelítik meg.
A nevelőnek, a nevelésé művészének kell lennie, nem elég, ha a kívülről jövő elvárásoknak akar csupán megfelelni, hanem szükséges figyelembe venni az élet, a gyermeki természet fejlődési törvényszerűségeit is.
A Waldorf -pedagógiai lényege, hogy a gyermekek életkori sajátosságai határozzák meg a tanítási módszert és a tananyagot. Célja, hogy a gyermekeket koruknak megfelelő, testi és szellemi fejlődésüket elősegítve oktassa.
Mindenki egyedi, csak rá jellemző tulajdonságokkal rendelkezik, s az intézmény feladata, hogy ehhez igazodjon.
A Waldorf módszerrel működő oktatási intézményeket a belsőséges családi légkör, az állandóság, az ismétlődés és a sok együtt töltött idő jellemzi.
Kiemelt helyet foglal el a művészeti nevelés. Zenét tanulnak a gyerekek, rengeteget énekelnek közösen, és egyszerű hangszereket szólaltatnak meg.
Az önkifejezés másik formája a rajzolás, festés is végigkíséri az életüket. Számtalan technikával ismerkednek meg. Elsődleges cél a szabad alkotás.
A Waldorf-pedagógia jellegzetes művészeti tevékenységformája a táncos mozdulatsorok használat, mely az önkifejezés egyik fontos formája. A ritmikus életvitel követésével erős szokásrendszert alakít ki, s ez a gyerekek számára biztonságérzetet ad.
Munkára neveléssel is foglalkoznak, azaz lényegében a munka jelen van a nap folyamán. Így könnyebben önállóvá és magabiztossá válnak.
Az óvodákban vegyes csoportokban vannak a gyerekek. hiszen a sokszínűség az egyik benne rejlő érték. A Waldorf-pedagógia szellemiségéhez hozzátartozik, hogy nem kívánja burokban nevelni a gyereket; azt vallja, hogy a gyerekeknek igenis szükségük van arra, hogy konfrontálódjanak, tapasztalatokat szerezzenek, megkeressék a helyüket a világban.
Örök szabály, hogy bármilyen tevékenységben részt vesz a gyermek, nem a végeredmény a fontos, hanem ami a tevékenység közben történik.
A Waldorf óvoda a képességek, készségek előhívására törekszik, spontán, gyakorlatias eszközökkel.
Olvasd el a Lépésről-lépésre programról írt cikkünket is! http://www.gyerek-portal.hu/ovodak-es-modszertanok-lepesrol-lepesre-program.html
Forrás: Dasimedia